Personalhåndbok
Kjære medarbeider - velkommen på laget!
Hjertelig velkommen som medarbeider ved Sundvolden Hotel, et av Norges mest tradisjonsrike hoteller. Vi er glade for at du har valgt å jobbe her hos oss! Vi håper at du vil trives, og at du vil finne arbeidet interessant.
I dette heftet vil vi orientere om hva vi mener er viktig for deg å vite vedrørende bedriften og din arbeidssituasjon. Skulle det fortsatt være noe du lurer på etter å ha lest dette, må du ikke være redd for å spørre din avdelingsleder eller nærmeste overordnede. Denne personalhåndboken inngår som en del av din arbeidskontrakt med hotellet.
Sundvolden Hotel har som mål å være et av de beste kurs- og konferanse hotellene på markedet når det gjelder kvalitet og personlig service. Vi satser også stort på helse, velvære, turisme og private arrangementer. For å klare dette må vi ha medarbeidere som er resultatorienterte og som trives med å sette gjesten i sentrum.
Din trivsel og interesse er avgjørende for at vi skal nå våre mål. Et godt arbeidsmiljø kan bare skapes dersom alle går inn for det. Ledelsen ved hotellet vil på sin side legge forholdene til rette for å skape en god lag ånd, og et godt samarbeid for å nå felles mål.
Vi håper du vil trives hos oss, og at du i lang tid fremover vil finne interessante og utfordrende arbeidsoppgaver.
Med vennlig hilsen
SUNDVOLDEN HOTEL
Cecilie & Tord
Vertskap
Hva er en Sundvolding?
En Sundvolding er en utpreget blid og imøtekommende vert ved Sundvolden Hotel. Sundvoldingen kjennetegnes ved god blikk kontakt, smittende godt humør og et meget skarpt øye for detaljer. De sier om Sundvoldingene at de ofte vet hva gjestene trenger nesten før de vet det selv! Sundvoldingene har sansen for det gode liv og liker å følge med i tiden. De vet at gjestene setter pris på å finne de samme tingene her på Sundvolden som de har hjemme hos seg selv. Det går gjetord om Sundvoldingenes omsorg for gjestene og deres evne til å få gjestene til å føle seg hjemme. Sundvoldingene er løsningsorienterte og upregede gode lagspillere, for de har skjønt at de løfter best i flokk. De er kreative og nysgjerrige og kommer stadig frem til bedre løsninger for både medarbeidere og gjester. Dette gjør at gjestene ofte ønsker seg tilbake til Sundvolden Hotel og til Sundvoldingenes gode omsorg og omtanke.
Vi har to slagord internt:
Vi gjør hverandre stolte
Målet med vår lederstil er å skape engasjement og arbeidsstolthet slik at hver enkelt medarbeider ønsker å gjøre jobben sin så godt de klarer til enhver tid. På denne måten klarer vi å imponere gjestene våre slik at de ønsker å komme tilbake. Da kommer vi ikke utenom vårt andre slagord:
Det kommer an på meg
Hver enkelt medarbeider skal settes i stand til å imponere gjestene med sine raske og gode løsninger på problemer som måtte oppstå. For å få dette til må medarbeiderne være myndiggjorte og ha en utdanning/opplæring bak seg som setter dem i stand til å ta dette ansvaret.
Det viktigste for Sundvolden Hotel er at gjestene trives, alt må organiseres rundt det!
Raus – Engasjert - Tett på - Vågal
Ansattgoder på Sundvolden
Vår organisasjon
Samspillsregler
RESPEKT
Jeg respekterer alle medarbeidere og avdelinger
Jeg respekterer en avgjørelse når den er tatt
Jeg respekterer medarbeideres tid og arbeid
TRYGGHET
Jeg kan gjøre feil og lære av det, og får konstruktive tilbakemeldinger
Jeg har faglig trygghet i arbeidet jeg utfører
Jeg har takhøyde for ris og ros, og gir dette til rett person.
Jeg støtter andre og det gir et godt samspill
Jeg gir klare beskjeder i god tid – og er konkret
Jeg holder informasjon konfidensielt hvis dette er avtalt
Jeg er trygg på egne avgjørelser
ÆRLIGHET
Jeg gjør det jeg sier
Jeg snakker med andre og ikke om andre
Jeg skiller person og sak.
Jeg har en enkel og direkte tale, en spade er en spade
Jeg er ærlig og det trengs det mot til
LÆRINGSMILJØ
Jeg tar ansvar for egen læring
Jeg hjelper andre til å bli gode
Jeg tenker nytt, ser muligheter og ikke hinder
HUMOR
Jeg ler med andre og ikke av andre
Jeg har humor og godt humør, det skaper arbeidsglede
Jeg er uformell samtidig som jeg er profesjonell
Ta vare på arbeidsmiljøet
Ikke aksepter mobbing og utfrysing, alle har rett til å bli tatt på alvor
Stopp rykter og sladder
Bry deg om, slik at andre føler seg sett
Vær interessert i det andre gjør
Gi ansvar, alle har noe å gi hvis de slipper til
Ha tillit til at alle gjør sitt beste
Vær romslig, slik at alle kan komme tilbake i eget tempo og til arbeidsoppgaver tilpasset den enkelte
Ha tålmodighet. Vi løser oppgaver på forskjellige måter og i forskjellig tempo
Lytt til andre
Det er lov å gjøre feil
Arbeidsreglement
Rutiner for oppfølging av legemeldt sykefravær Sundvolden Hotel
Når en arbeidstaker er blitt sykmeldt, er målet å legge til rette for at arbeidstakeren kommer tilbake til jobb.
Arbeidsgiveren skal også forebygge at nye arbeidsrelaterte sykefravær oppstår.
Vi skal være en attraktiv arbeidsgiver
For å få til dette må vi være gode på:
Kontinuerlig læring: Investere i medarbeiderne gjennom Sundvolden Skolen, utviklingsprogrammer, kurs og utplasseringer og hele tiden vise stor vilje til å hjelpe medarbeiderne å vokse
Knytte lønn og forfremmelser opp mot hvordan jobben utføres: Ha gode systemer for tilbakemeldinger til medarbeiderne
Belønne de som tør å ta sjanser og som lykkes, dersom noen feiler må det være takhøyde for det
God blanding av kjønn, alder og etnisitet: Fleksible løsninger for medarbeidere i ulike faser
Miljø- og samfunnsbevissthet: Lønnsomhet og kontinuerlig vekst: Kun bedrifter i vekst kan love en spennende fremtid, der mulighetene for karriereutvikling og økte lønninger er store
Praktisk informasjon
Litt fra oss til deg som ikke er regler – men like viktig!
Det femte samfunn
Hjerte til hjerte - Fra fornuft til følelse - Fra kunnskap til opplevelse - Fra design til scenesettelse…
Kvalitet gjelder mennesker, vi må skape en skole på Sundvolden Hotel som utvikler mennesker. Kvalitet handler om å tilfredsstille folks behov.
Av fornøyde gjester vil 68% komme igjen
Blant de ekstra godt fornøyde gjestene vil 97% komme igjen
Prestasjonsstandard: ”Det kvalitetsnivået du bevisst eller ubevisst legger til grunn for de handlinger du utfører”, Oddvar Bjørnestad
De fleste (60 %) sier at de aldri gjør sitt beste, fordi vi ikke krever det
Krav = Kjærlighetserklæring
En skikkelig prestasjonsstandard gir selvrespekt
Alle mennesker søker bevisst/ubevisst bekreftelse på sin egen verdighet
Vi må kreve kvalitet ellers er vi med på å avskaffe kvalitet
Personlig kvalitet påvirker holdninger, oppførsel/adferd, kommunikasjon, samarbeid og personlig planlegging.
Det kommer an på deg!
Branninstruks for Sundvolden Hotel
Vår arbeidsplass - Sundvolden hotel
Sundvolden Hotel er en solid bedrift som tåler både medgang og motgang samt at vi er en vesentlig bidragsyter til verdiskapning i lokalområdet. Verdiskapning dreier seg ikke bare om lønnsomhet men også etikk og moral, verdier og holdninger. Dette skaper forutsetningene for å møte fremtidige krav og forventninger.
Godt omdømme er avgjørende for en bedrift som Sundvolden Hotel. Vår etiske standard er avgjørende for omdømme og anseelse hos våre gjester, leverandører, og i samfunnet for øvrig. Vi skal sørge for kvalitet på varer og tjenester og samtidig ta vare på miljøet.
Hovedansvaret for å utvikle Sundvolden Hotel ligger hos lederne. Det er et lederansvar å sørge for at hotellet og alle medarbeidere handler rett og riktig. En av de mest kraftfulle verktøy en leder har er påvirkningen som forbilde og som eksempel til etterfølgelse.
Det som har tatt en generasjon å bygge opp kan rives ned på meget kort tid. Vi må derfor være opptatt av vår arbeidsplass og eget omdømme
Vår bedrift skal preges av verdier som gjenspeiler vår kultur og vår måte å jobbe på, og forteller oss hvordan vi skal være. Alt dette gjør vi for å strekke oss mot vår visjon -Elsket av våre gjester, beundret av våre konkurrenter-
RAUS innebærer å være romslig, vise storsinn og gi av seg selv til det beste for medarbeidere og hotellet. Du skal lytte til dine kollegaer og stor takhøyde skal gi deg mulighet til å være ærlig og oppriktig i diskusjoner.
VÅGAL oppfordrer deg til å ta beslutninger som du tror hotellet er tjent med, til å tørre å sprenge grenser og til å teste ut og utvide ditt potensiale. Du er ikke redd for å ta den nødvendige samtalen.
ENGASJERT innebærer at du deltar i fellesskapet. Du viser iver og interesse, lidenskap og omtanke for medarbeidere, gjester og jobben samt at du strekker deg litt lenger når det er nødvendig.
TETT PÅ skal du være når det er kreves. Du skal bidra til at gjestenes forventninger overgås og deres opphold blir en fantastisk opplevelse. Dine medarbeidere skal vite at du stiller opp for dem uansett hvilke behov de måtte ha.
Velkommen på laget!
”Arbeid er synlig kjærlighet.
Og hvis du ikke kan arbeide med kjærlighet, men bare med avsky, er det bedre du forlater ditt arbeid og setter deg ved templets port og tar imot almisser av dem som arbeider med glede.
For hvis du baker ditt brød med likegyldighet, baker du bittert brød som bare halvveis kan mette et menneske.
Og hvis du kryster druene med motvilje, da kryster du gift inn i vinen. Og hvis du synger som en engel, men ikke elsker sangen, da gjør du menneskenes ører døve for dagens stemmer og for nattens stemmer.”
Profeten, Kahil Gibran
Retningslinjer mot seksuell trakassering
Varslingsplakaten
Vedtatt av Sundvolden Hotel den 9/10-2017 etter en prosess som involverte
Cecilie Laeskogen, Silje Storvik, Marlys Koosapoeg
Oppdatert med nye navn og bedriftshelsetjeneste 2023.
Sundvolden Hotel legger til grunn at ansatte varsler skriftlig om kritikkverdige forhold og det er viktig at arbeidstager eller varsler sørger for at varselet er mottatt som varsel og ikke som personalsak.
Forsikring og pensjon
Sundvolden Hotel betaler pensjon og OTP via Sparebank 1 Ringerike og Hadeland. Du har tilgang til din pensjonssparing via bankens sider - se link under. Videre er du forsikret via arbeidsgiver - ler mer i vedlegget under.